Kiedy startowaliśmy z pierwszymi kampaniami dla klientów, wiedzieliśmy, że naszym celem jest stworzenie nowej jakości w kategorii influencer marketingu. Rynek wymaga seniorskiego, popartego doświadczeniem i merytoryką podejścia biznesowego do realizacji kampanii, a naszą misją była i nadal jest profesjonalizacja tej młodej branży w trosce o efektywność biznesową działań realizowanych na rzecz klientów i ich marek. Z perspektywy lat widzimy, że nasz cel został osiągnięty, jednak nadal musimy pracować nad edukowaniem młodych twórców – influencerów, aby nasze wspólne działania przynosiły wymierne korzyści dla obu stron – zarówno dla nich samych, jak i dla marek, za których kampanie odpowiadamy.

Ważny jest wspólny cel

Młodzi twórcy, którzy dopiero budują swoje zasięgi w kanałach SoMe, zanim przystąpią do współpracy z daną marką, powinni odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego się na nią decydują. Oczywiście zdarza się, że nadrzędna dla twórcy jest idea, która przyświeca marce i stąd decyzja o udziale w kampanii. Jednak zdecydowanie częstszą motywacją są korzyści finansowe. I nie ma w tym nic złego, jest to rodzaj pracy, a jak wiemy, żeby praca była dobrze wynagradzana, musi być dobrze wykonana. Warto pamiętać, że marki, które finansują kampanie influencerskie, chcą otrzymać jakościowy content. A twórcy, którzy chcą zarabiać na swoich markach własnych, powinni wiedzieć, że jakość tej współpracy świadczy o nich samych i rzutuje na kolejne kontrakty w przyszłości. BrandLift ma więc wspólny cel z influencerami – zrobić to, co do nas należy, najlepiej jak tylko potrafimy.

Edukacja przede wszystkim

Niestety, wbrew temu co pokazuje nam Instagram, nie żyjemy w świecie idealnym i współpraca przy kampaniach obarczona jest ryzykiem niepowodzenia. Zwłaszcza, jeśli druga strona nie do końca rozumie zasady współpracy. Oczywiście na etapie selekcji grupy twórców do danej kampanii, jesteśmy w stanie wyeliminować to ryzyko i dostarczyć klientowi gwarancję jakościowego zrealizowania zlecenia. Niemniej jednak to do nas jako przedstawicieli branży, należy edukacja twórców w zakresie zasad współpracy. Rynek influencerski jest bowiem dość młody i dlatego właśnie od doświadczonych marketerów, podejmujących współpracę z twórcami, zależy wyznaczanie jasnych, zrozumiałych ram współpracy.

Dekalog współpracy z influencerami

Nadrzędną i niepodlegającą negocjacji zasadą jest „polecanie tylko tych produktów, usług, które prawdziłeś/sprawdziłaś i co jest zgodne z Tobą, po co sięgasz na co dzień”.  Jednak w naszej codziennej pracy – jak w każdym zawodzie – pojawiają się „zmory”. Możemy ich uniknąć edukując twórców i uświadamiając im, jak wygląda profesjonalna realizacja kampanii. Jakich więc zasad powinien przestrzegać influencer, podejmując współpracę z agencją/marką?

  1. Bądź konsekwentny – jeśli zdecydowałeś się na współpracę, zgłosiłeś swój udział, przeszedłeś selekcję i marka chce z Tobą pracować, nie rezygnuj bez powodu w ostatniej chwili przed startem kampanii, bo to wpływa nie tylko na jej wynik (jest to często precyzyjnie zaplanowana marketingowa układanka, która posypie się, bez poszczególnych elementów), ale też na Twoją wiarygodność w przyszłości.
  2. Bądź profesjonalny – traktuj poważnie otrzymane zadania i instrukcje, które przygotowywane są zawsze z myślą o komforcie Twojej pracy. Często pomagają w zrozumieniu potrzeb i oczekiwań klienta, a stosowanie się do nich nie ma na celu zabijania Twojej kreatywności, a wręcz świadczy o Twoim profesjonalizmie.
  3. Bądź terminowy – kampania ma najczęściej określone ramy czasowe, których wszyscy zaangażowani powinni przestrzegać. Brak dostarczenia materiałów z realizacji kampanii, oznacza brak możliwości rozliczenia jej u klienta, co skutkuje często opóźnieniem w płatności za zlecenie, nawet tym osobom, które ze swoich działań rozliczyły się w terminie.
  4. Bądź lojalny – jeżeli zdecydowałeś się na współpracę z konkretną marką, której zależało na wyłączności na publikację o danym produkcie, nie podejmuj w określonym czasie współpracy z markami konkurencyjnymi. To świadczy o braku lojalności, a Twój profil może być odbierany jak przysłowiowy „słup ogłoszeniowy”.
  5. Bądź w kontakcie – skoro telefon to narzędzie Twojej pracy, nie udawaj, że go zgubiłeś, zapomniałeś, jesteś chory, etc. To najczęstsze wymówki, jakie padają z ust twórców, jeśli już w końcu znów odbiorą telefon od zleceniodawcy. Brak kontaktu świadczy o braku profesjonalizmu i rzutuje na Twoją wiarygodność.
  6. Nie kłam – bo to świadczy tylko o Tobie. Powodów, dla których twórcy nie zrealizowali zadania na czas jest mnóstwo i równie wiele z nich mija się z prawdą. A ponieważ branża jest jeszcze dość wąska (choć szybko rośnie w siłę), to chyba nie warto zasłynąć w niej z ksywki „Pinokio”.
  7. Nie usuwaj postów – jeśli zdecydowałeś się na współpracę w określonym czasie, to nie kończ jej samodzielnie, przed końcem kampanii. Jednym słowem nie kasuj swoich postów i live’ów przed wymaganym terminem.
  8. Przyjmuj uwagi z pokorą – czyli nie obrażaj się, jeśli otrzymasz uwagi od klienta do swojej pracy i prośbę o jej poprawienie. Widocznie nie odpowiedziałeś w 100% na brief, a klientowi bardzo zależy na właściwym pokazaniu swojego produktu – pamiętaj, że to on zna go najlepiej! Weź głęboki oddech i spróbuj wykonać brief ponownie. Przecież umówiłeś się, że otrzymasz wynagrodzenie za właściwie zrealizowane zadanie.
  9. Graj do jednej bramki – pamiętaj, że choć jesteś indywidualną jednostką działasz w pewnym otoczeniu. Twoje działania rzutują na profesjonalność całej branży. Wszyscy chcemy, by influencer marketing miał się coraz lepiej, dlatego nie kopmy pod sobą dołków.
  10. Umowa rzecz święta! Pamiętaj, że podpisując umowę, poświadczasz swoim imieniem i nazwiskiem pewne zobowiązanie wobec klienta. Rezygnacja z udziału w kampanii, pomimo podpisanej umowy, może mieć niestety konsekwencje prawne, z którymi powinieneś się liczyć.
Jakie konsekwencje niesie ze sobą niewywiązanie się z podpisanej umowy?

 

Nie tylko „podpisanej”. Gdy uzgodnisz z kimś podstawowe warunki współpracy, a możesz to zrobić także w korespondencji online lub nawet ustnie, w świetle prawa dochodzi do zawarcia umowy. Najczęściej dostaniesz jednak od klienta lub agencji umowę do przejrzenia i podpisu. Warto się z nią zapoznać, ale nawet gdy umowa nie wskazuje tego wprost to jej niewykonanie lub nienależyte wykonanie skutkuje odpowiedzialnością odszkodowawczą. Jest to odpowiedzialność za tzw. „szkodę” czyli wszystko to co klient rzeczywiście stracił oraz to, co mógłby zyskać, gdyby szkoda nie powstała. W przypadku dużych kampanii to niemało … Warto zatem umowy przestrzegać i nie wycofywać się bez powodu oraz dotrzymywać terminów. Takie działania mogą być niebezpieczne. Nie tylko dla klienta…

Wiktor Rainka, adwokat związany z branżą mediów i reklamy od 2007 roku, partner zarządzający firmą prawniczą rainka.

Mamy nadzieję, że edukacja młodych twórców wpłynie pozytywnie na profesjonalizm kategorii influencer marketingu. Bo zaangażowanie, zaufanie i wiarygodność to coś, co wszyscy, jako branża, chcemy oferować klientom.

Karina Hertel, BrandLift

***

BrandLift to agencja marketingu influencerskiego działająca zgodnie z filozofią marketingu 4.0, realizująca kampanie na Instagramie, Tik Toku i docelowo innych kanałach społecznościowych. Firma specjalizuje się w łączeniu twórców z markami w ramach kampanii z nano- i mikroinfluencerami, jak również najbardziej wpływowymi i opiniotwórczymi postaciami ze świata social mediów. Agencja dysponuje autorską platformą technologiczną zapewniającą m.in. nadzór nad realizacją kampanii w czasie rzeczywistym oraz wykorzystuje światowej klasy narzędzia do weryfikacji influencerów pod kątem jakości i optymalizacji zasięgów. Agencja zbudowała autorską platformę do jak najbardziej efektywnego i skutecznego prowadzenia kampanii i automatyzacji całego procesu na linii Influencer – Agencja – Klient. Profile influencerów są szczegółowo analizowane pod kątem ich wiarygodności i deklarowanych parametrów kont, jak również dopasowywane do wymaganych do osiągnięcia wskaźników kampanii. Główni Klienci: Nivea, Pepco, Mars, Henkel, Hortex, Avon, USP Zdrowie, Polkomtel, Herbapol, Philips, Beko, Leroy Medlin, Carrefour, Aldi, Aflofarm itd.

Więcej informacji: www.brandlift.pl

Kontakt dla mediów:

Paulina Stępień, Paulina.Stepien@38pr.pl, tel. 505-313-324