Instagram, który stanowi obecnie największą arenę dla działań influencerów powstał zaledwie 10 lat temu i przez ten czas zrewolucjonizował rynek komunikacji oraz reklamy. Marki coraz chętniej sięgają po nowoczesne rozwiązanie, jakim jest influencer marketing, wykorzystując tym samym wpływ poszczególnych użytkowników Instagrama na decyzje zakupowe Polaków. Marketing rekomendacji jest jednym z najważniejszych źródeł impulsu zakupowego dla konsumenta. Aż 75% użytkowników Instagrama przyznaje, że choć raz skorzystało z polecenia influencera i zakupiło promowany produkt[1].
Influencer marketing staje się jednym z kluczowych elementów całego spectrum narzędzi marketingowych, jakie wykorzystują marki do komunikacji brandów i produktów. Poza działaniami stricte reklamowymi czy public relations to właśnie promowanie produktów za pomocą mediów społecznościowych cieszy się największą skutecznością.
Znaczenie influencer marketingu wzrasta. Firmy coraz częściej w rocznych budżetach uwzględniają kwoty na działania w tego typu. Ta forma promocji zyskała na znaczeniu szczególnie teraz, w czasie pandemii. Podczas ogólnopolskiego lockdownu outdoorowe reklamy, takie jak banery przy trasach szybkiego ruchu czy plakaty w kinach przestały być skuteczne. Dziś 60% osób w wieku 18-24 lat korzysta z telefonu komórkowego ponad 4 godziny dziennie[2], a sam Instagram ma ponad miliard aktywnych użytkowników. Także wpływ liderów opinii na decyzje zakupowe odbiorców staje się coraz większy.
Influencer marketing jest pełnoprawnym i w pełni profesjonalnym narzędziem marketingowym. Przewiduje się, iż jego wpływ na działania komunikacyjne będzie coraz większy. Należy do niego jednak podchodzić w sposób strategiczny, aby jego skuteczność była jak największa.
[1] Badanie BrandLift. Potencjał sprzedażowy Instagrama
[2] Raport KRD: Jak Polacy korzystają z telefonu i Internetu w czasie pandemii